Nacionalni muzej moderne umjetnosti svoj izložbeni program u ovoj godini započinje izložbom "Frano Missia – slike i grafike 1956. – 1980.", u povodu stogodišnjice rođenja slikara, a koja će se od 16. siječnja do 11. veljače moći pogledati u Galeriji Josip Račić.
U kustoskoj koncepciji dr.sc. Dalibora Prančevića izložba donosi 15 umjetnikovih slika u kombiniranoj tehnici na platnu ili temperi na papiru, nastalih između 1956. i 1966. u Splitu i Parizu, te dvije grafike koje je tehnikom izravnog otiska predmeta Missia 1980. izradio u New Yorku. Frano Missia (1924. – 2018.) rođeni je Splićanin, a studij slikarstva i scenografije završio je 1973. na Hunter Collegeu (New York City University), sveučilištu na kojem je dvadesetak godina poslije na Odsjeku za likovne umjetnosti predavao deskriptivnu geometriju i perspektivu. Doktorirao je 1993. na Teachers Collegeu sveučilišta Columbia na temu "Painting the Nude by Male Artist sin Western Art".
Kako ga je svojedobno opisao Duško Kečkemet, Frano Missia bio je osebujna i nemirna osoba i jednako osebujan slikar. Vječiti putnik između Pariza, New Yorka i Splita nosio je tragove svih tih ambijenata i njihovih likovnih sredina. Rani radovi u Parizu odaju lutanja u toj živoj likovnoj metropoli, a s tom je kolorističkom paletom 1970. prešao u New York, od tada njegovo stalno boravište i likovno sjedište.
– Umjetnički rad Frane Missije donedavno i nije bio dostatno poznat likovnoj publici u Hrvatskoj, izuzev one u rodnom mu Splitu koja je rado nabavljala njegova djela. Ipak, 2019. objavljena je opširna dvojezična monografija koja je rezultat istraživanja Missijina opusa i arhivskog materijala sačuvanih mahom u Hrvatskoj i temeljena na intenzivnom druženju te razgovorima sa samim umjetnikom i njegovom suprugom Jelenom – kaže Dalibor Prančević pa nastavlja:
– Jedna od prvih njegovih slika s kojom zakoračuje u polje apstraktne umjetnosti je "Podmorje", nastala u Splitu 1956. godine. Većina pak ovdje izloženih radova nastala je u Parizu. Naime, Missijin tamošnji stipendirani boravak 1958. prometnuo se u višegodišnji život i bivanje u gradu koji postaje njegovim trajnim nadahnućem. Isprva je pješice i biciklom istraživao Pariz te intenzivno pratio puls grada osjećajući dinamiku njegovih amplituda. Na svojim je slikama donosio scene s pariških ulica, bilježio nesvakidašnju atmosferu, skicirao gradske vedute. Životne okolnosti odvest će Missiju 1968. u New York – nikada, međutim, ne odjavljujući svoju parišku adresu – gdje će ubrzo steći i likovno akademsko obrazovanje.
U New Yorku će slikar prionuti grafičkom istraživanju, ali se i vratiti prikazu tijela i tjelesnosti. Zanimljivi su njegovi prikazi dizačica utega, jedriličarki, veslačica, čitavog korpusa različitih disciplina ženskog sporta.