Intervju: redatelj Bobo Jelčić

Glavni mi je cilj u HNK doći do duša likova koji su, kao vi i ja, srednji sloj

Bobo Jelčić
Foto: Grgo Jelavić/PIXSELL
23.11.2015.
u 21:15

Kako u teatru nastaje autorski projekt? Za prosječnog gledatelja to je enigma, jer svakome je jasno kako izgleda proba na koju redatelj dođe s “Hamletom” pod rukom. No, kako izgleda ta ista proba kada i redatelj i glumci kreću od ideje? Idealna osoba koja može odgovoriti na to pitanje je redatelj Bobo Jelčić, čiji je novi autorski  projekt “Na kraju tjedna” premijerno prikazan  u HNK Zagreb u subotu 21. studenoga.

_ Autorski projekt ili ono što smo Nataša Rajković i ja davno razvili kao naš vlastiti projekt, počeo je iz nezadovoljstva. Nismo bili zadovoljni tretmanom nekih elemenata unutar kazališnog procesa, posebno mjestom glumca koji mora imati autorsku poziciju, a zatim i tretmanom dramskog teksta. Tako je nastala kazališna avantura koja traje već više od 20 godina. Likovi su središnja stvar takvog načina rada, ona koja se mora definirati na samom početku. U proces ulazite s idejom i zajedno s glumcima stvarate likove, a zatim se sve razvija u skladu s tim karakterima. Na samom početku sa svakim glumcem radim individualno, svaki lik se “outa”, počinje govoriti i u skladu s tim rađa se njegov tekst. Tekst za govor, koji se razlikuje od klasičnog teksta. Naravno, mogli bismo sada razgovarati koliko je danas i u literaturi takvih tekstova, ali to što mi radimo prvenstveno je govorni tekst, dakle ne i tekst za čitanje, kao što se npr. čita spomenuti “Hamlet” – objašnjava Bobo Jelčić.

Takvom Jelčićevom metodom raste važnost i pozicija svakoga glumca i stoga se samo po sebi nameće pitanje mora li redatelj poznavati svoje glumce.

– To je dobro, ali nije neophodno – kaže Jelčić i potkrepljuje to činjenicom da je na isti način radio po cijelom svijetu. Tako je od glumaca koji sudjeluju u ovoj predstavi (Livio Badurina, Ana Begić-Tahiri, Jadranka Đokić, Goran Grgić, Ivan Jončić, Damir Markovina, Vanja Matujec i Bojan Navojec) Jelčić do sada radio samo s Jadrankom Đokić.

– Koliko netko nekoga pozna uvijek je upitno. Mislite da nekoga poznate dok ne počnete s njim raditi. Naravno, jednostavnije je s ljudima koji su navikli na moju metodu rada, moju terminologiju. Lakše je tada i meni i njima, ali ovdje to nije bio slučaj – kaže Jelčić.Napetost velike sceneSada radi na velikoj sceni HNK, onoj istoj kojoj se godinama opirao. Kaže da je za dolazak u središnju nacionalnu kuću presudna bila uspješna suradnja s intendanticom Dubravkom Vrgoč. No, svoju veliku (i nagrađivanu) uspješnicu u Teatru &TD “Ko rukom odneseno” smjestio je doslovno na dva četvorna metra. Kažem mu da sam očekivala da će i u HNK graditi scenu na sceni, a on odgovara:

– Kada već radim u HNK, mislim da bi to bio promašaj. &TD je baštinik te minijaturne, intimističke predstave, idealan prostor za to. Ovdje me zanima i napetost koja će se roditi između intimističnosti predstave koju sada radim, a koju na neki način pobija ova velika scena. Napetost koja se rađa između te dvije opcije bit će vidljiva i, nadam se, raditi u korist predstave – ističe. Likove kojima se bavi naziva srednjim slojem. Postoji li on?

– Vi i ja smo ta srednja klasa. Radimo, imamo stalne prihode, nismo gladni, jednom tjedno možemo kupiti bocu vina skupljeg od 100 kuna. To, naravno, nema veze sa srednjom klasom na Zapadu ili u Americi, ali tu smo, postojimo, bez obzira na 200 bogatih obitelji – kaže i objašnjava kako on te “svoje” ljude samo uvjetno naziva malograđanima.

– To su ljudi koji se izuzetno trude da im se ništa ne dogodi. To je netko tko je u mladosti slušao novi val i Azru, a danas to ima sasvim drugo značenje. Je li i to pomalo kič? Pomalo se stvari same od sebe počinju dovoditi u pitanje. A na pitanje što se događa tim ljudima na sceni, kaže:

– Htio sam ući pod kožu svojih likova, s puno više ekspresije. Važne su mi emocije u njima i to mi je bio cilj: doći do njihovih duša, pokazati kako izgleda život u kojem oni funkcioniraju, onaj život u kojem nastoje da im se nikada ništa krupno ne dogodi.

Ključne riječi

Komentara 4

NE
Neba
22:35 23.11.2015.

Za to zbilja nisi trebao doc u nacionalno kazaliste.. pod kozu mozes i u lokalnom centru kulture

IV
IvanXXIII.
08:18 24.11.2015.

Ma dajte-najte!

IV
IvanXXIII.
08:25 24.11.2015.

Dakle, srednja klasa su oni koji rade i imaju stalne prihode! Pa to je za umrijet od smijeha! Još jedan redatelj koji izriče same funamentalne stavove jer je popio svu pamet. Tko su, naprimjer, oni koji rade a nemaju prihode? Oni su deklasirana - srednja klasa? jelčić me podsjeća na studente filmske režije koji svoje ispitne filmove snimaju u krugu najdalje 100 metara od Akademije... iziađu na danje svjetlo i - snime! Predstava u predstavi, po koji put?

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije