Nina Ananiashvili

Jedna od najvećih balerina svih vremena u Splitu postavlja "Laurenciju"

Foto: Ivana Ivanović/PIXSELL
15.01.2024.
u 10:24

Skromna i samozatajna Gruzijka, primabalerina Boljšoj teatra, stigla je u Split gdje s plesačima Hrvatskog narodnog kazališta uvježbava čuveni klasični balet Vakhtanga Chabukianija

Nina Ananiashvili, gruzijska primabalerina i umjetnička direktorica Državnog baleta Gruzije, stigla je na tjedan dana u Split gdje je započela rad na baletu "Laurencia", koji bi baletni ansambl HNK Split premijerno trebao izvesti u ožujku. Autor "Laurencije", slavni Vakhtang Chabukiani, jedan od najutjecajnijih plesača 20. stoljeća, bio je učitelj Nini Ananiashvili koja je proglašena jednom od najvećih svjetskih balerina svih vremena.

Balet "Laurencia" premijerno je izveden 1939. godine u današnjem Marijinskom kazalištu u Sankt Peterburgu. Ubraja se u remek-djela klasičnog baleta, no zanimljivo je da nikad nije postavljena na hrvatskim pozornicama. Napravljen na glazbu Aleksandra Kreina, temelji se na drami Lopea de Vege Fuente Ovejuna. Predstavlja povratak istinskoj drami u kojoj je pokret bio sredstvo značenja, a priča o seljačkoj revoluciji u Španjolskoj bila je idealna tema vremena u kojem je nastao. Svjetski poznatu, ali začudno skromnu i samozatajnu Ninu Ananiashvili nakratko smo uspjeli uhvatiti za razgovor u Baletnom studiju HNK Split gdje je postavljala temeljne okvire za zahtjevnu baletnu predstavu u kojoj će plesati cijeli ansambl.

O kakvom se baletu radi, čuli smo da vam je bila velika želja postaviti ga na scenu?

Balet "Laurencia" jako je težak, kompleksan, zahtjevan, strastven, rađen po španjolskoj drami. Ima u njemu otmice, silovanja, prosvjeda, revolucije, pobune... Na sceni je puno plesača koji dočaravaju masu, narod. Balet je iznimno živopisan, pršti energijom, različitim, brzim pokretima, u sebi sadrži nekakav kraljevski španjolski stil. Tu su i kastanjete i mnogo toga atraktivnoga vezano za Španjolsku. Postavio ga je davne 1939. godine glasoviti koreograf Vakhtang Chabukiani od kojeg sam imala priliku učiti i zato mi je velika i iznimna čast prenijeti njegovu koreografiju.

Kakva je scenografija i kostimografija?

Bogata, raskošna, živopisna. Za ovu baletnu produkciju radi se apsolutno sve novo, šivaju se kostimi koji će biti predivni, izrazito koloritni, zanimljivi.

Prvi ste put u Splitu, kakav vam je dojam ostavio naš Balet?

Čini mi se da su vrlo profesionalni, jako korektni i odgovorni, dobro uvježbani i spremni na sve vrste izazova. Očekujem da će bez problema iznijeti sve zamišljeno u složenoj i zahtjevnoj koreografiji. Svi će biti angažirani, puno je uloga, nitko neće biti zapostavljen. Budući da je ovaj balet u suštini dramska priča, do izražaja će doći i glumačke vještine koje članovi splitskog Baleta itekako posjeduju.

Ostvarili ste impresivnu svjetsku baletnu karijeru. Kad ste počeli plesati?

Prve baletne korake napravila sam s nepunih deset godina. Studirala sam balet u Koreografskoj školi u Tbilisiju, u klasi Tamare Vikhodceve. Na Moskovskoj koreografskoj školi nastavila sam baletno školovanje 1977. godine pod mentorstvom istaknute pedagoginje Natalije Zolotove. Od 1981. do 2004. bila sam primabalerina moskovskog Boljšoj teatra. Pod vodstvom izvrsne balerine Natalije Stručkove pripremala sam i plesala sve uloge iz klasičnog baletnog repertoara.

Vaša prva sezona u Boljšoju bila je spektakularna. U Hamburgu ste tijekom turneje Boljšoj teatra plesali Odette odnosno Odile u baletu "Labuđe jezero", gdje ste dobili tridesetominutne ovacije publike. Plesali ste više od stotinu uloga, možete li izdvojiti neku?

Pa mislim da me nekako Bijeli i Crni labud u "Labuđem jezeru" na određeni način obilježio, a svakako i uvelike pridonio profesionalnoj karijeri. Dogodilo se naime da se glavna balerina koja je plesala Bijelog i Crnog labuda razboljela dan prije predstave. Tada mi je koreografkinja rekla: "Vi ćete je zamijeniti i izići na pozornicu"! Imala sam jedan jedini dan za pripremu uloga i Bijelog i Crnog labuda. I uspjela sam. Nagrađena sam ovacijama publike, a karijera je krenula uzlaznom putanjom.

Ostajete u Splitu samo tjedan dana, posao pripreme "Laurencije" preuzimaju vaši asistenti. Hoćete li doći na premijeru?

Doći ću desetak dana prije premijere da vidim kako je balet pripremljen. Ne sumnjam da će biti dobro. Jako se veselim ovoj predstavi, naročito činjenici što se "Laurencia" prvi put postavlja u Hrvatskoj.

Umjetnička ste ravnateljica Državnog baleta Gruzije i Državne koreografske škole. Putujete po svijetu, postavljate nove koreografije, imate najviši umjetnički status koji jedna baletna umjetnica može imati. Kako sve stižete?

Sve se može kad se hoće i kad se voli ono što radiš.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije