Tridesetpetogodišnja Amerikanka Ottessa Moshfegh ušla je među šest finalista ugledne Nagrade Booker debitantskim romanom “Eileen” za koji je već prodala filmska prava, i to slavnomproducentu-oscarovcu Scottu Rudinu. Njezina je majka zagrebačka violinistica Dubravka Šajfar Moshfegh, članica Hrvatskog društva glazbenih umjetnika i studentica glasovitog profesora violine Ivana Pinkave, a otac, također glazbenik, Iranac. Ottessa je rođena u Bostonu 1981. godine, a prije romana “Eileen” uspješno je objavljivala priče. Na naslovnici njena zapaženog prvijenca preporuka je iz Los Angeles Timesa koja Ottessu naziva “nevjerojatnim američkim mladim glasom”.
– Ja sam prvi član obitelji rođen u SAD-u. Moja je majka iz Hrvatske, a tata iz Irana. Upoznali su se u muzičkoj školi u Bruxellesu – često je citirana izjava američke autorice koja je postigla velik uspjeh već i samim ulaskom na užu listu Nagrade Booker. Na toj su listi svojedobno bile i nobelovke Alice Munro i Doris Lessing, ali najprestižniju britansku književnu nagradu nisu osvojile. Doduše, Alice Munro nagrađena je međunarodnim Bookerom, nagradom koja je mlađa i općenitija od Nagrade Booker te je mogu osvojiti pisci koji ne pišu na engleskom jeziku.
Ove je godine konkurencija za nagradu bila izuzetno jaka, a teme romana iznimno raznolike i inspirativne, ističu u žiriju. Na širu listu finalista upao je i južnoafrički nobelovac J. M. Coetzee, ali nije se uspio izboriti i za ulaz na užu listu. No, njega može utješiti činjenica da je tu riječ o autoru koji je već dva puta osvojio nagradu Booker. Dvostruka je dobitnica Bookera i engleska autorica Hilary Mantel koja piše povijesne romane o vremenu Henrika VIII., prevedene i na hrvatski.
Uz Ottessu Moshfegh u finale ovogodišnjeg Bookera probili su se i Paul Beatty, Deborah Levy (već je jednom bila u užem izboru), Graeme Macrae Burnet, David Szalay i Madeleine Thien.
Roman “Eileen” Ottesse Moshfegh kritičari često nazivaju i trilerom ističući da je to moderno remek-djelo. Ocjenjuju da je to majstorski i hrabro napisan prikaz fizičke i psihičke ljudske bijede te da to nije proza čiji groteskni lik služi samo kao ukras, nego bolno živa knjiga. Neke kritičare proza Ottesse Moshfegh podsjeća i na Nabokova, a zanimljivo da je za “Eileen” već dobila nagradu PEN/Hemingway.