dubrovačke ljetne igre

Najnovija "Grižula" odavanje je počasti bogatoj folklornoj tradiciji Dubrovnika

Foto: Grgo Jelavic/PIXSELL
VL
Autor
Denis Derk
23.08.2020.
u 17:13

Posljednja premijera ovogodišnjih Dubrovačkih ljetnih igara pripala je “Grižuli” Marina Držića, smještenoj u park Gradac gdje ju je 1967. godine uprizorio i Joško Juvančić. Rijetko postavljanu dramu ovaj su put režirali Saša Božić i Petra Hrašćanec.

Posljednja premijera ovogodišnjih Dubrovačkih ljetnih igara pripala je “Grižuli” Marina Držića, smještenoj u park Gradac gdje ju je 1967. godine uprizorio i Joško Juvančić. Rijetko postavljanu dramu ovaj su put režirali Saša Božić i Petra Hrašćanec.

Gradac se pokazao kao zahvalno prizorište teksta koji u Držićevu stilu šamara dubrovački mentalitet, ali se surovo obračunava i s ostarjelim muškarcima kojima nikada dosta mladolike ljepote. U skladu sa strogim epidemiološkim pravilima, gledalište ima oko 140 mjesta, a publika je okrenula leđa i moru i Lovrjencu te joj je pogled uperen u gradačku šumu koju je scenografkinja Zdravka Ivandija-Kirigin (potpisuje i kostime od kojih su oni ženski senzacionalni) odlično iskoristila za dvoboj izmaštanog vilinskog svijeta i svijeta ljudi koji pokušavaju pobjeći od svojih poroka, strasti i sudbina.

Glazba Nenada Sinkauza oslonjena na dubrovačku glazbenu tradiciju bitan je protagonist dinamične, ali i vizualno atraktivne predstave u kojoj je festivalski ansambl i više nego požrtvovan. Glumci tako fanatično trče neravnim gradačkim perivojem, penju se po stablima crnogorice, valjaju se po zemlji prošaranoj oštrim kamenjem i ekvilibriraju po drvenom uskom podestu izgrađenom iznad male fontane u kojoj preživljavaju čak i ribe. A predvodi ih česti dubrovački gost Ozren Grabarić, koji se s ulogom Grižule već nježno dotaknuo prije nekoliko godina u predstavi “Viktorija od neprijatelja” Ivice Boban.

Grabarićev Grižula nije nesimpatičan, daleko od toga. On je vjeroloman, želi izaći iz svojeg ostarjelog tijela i nadmetati se s puno mlađima u osvajanju zamamnih djevojaka. Stoga odbacuje Grubu (odlična Anica Kontić), grubo joj se rugajući, a onda i Omakalu u ženstvenoj izvedbi Nataše Dangubić, koja mu se u potpunosti predaje u bijegu od svoje zle gazdarice i Dubrovnika ogrezlog u opačine svih vrsta. Nije čudno da naš Grižula postaje laka žrtva neumjerenih i osvetničkih vila koje je ova predstava nimalo pastoralno obukla u ovodobne kostime koji direktno koketiraju sa seksualnim fetišima ostarjelog buntovnika. Odlične su u propulzivnoj predstavi bile energične i sveprisutne vile u izvedbi Lucije Alfier, Viktorije Bubalo, Danijele Evdjenić, Lane Menige i Dee Presečki. Posebno se istaknuo vižljasti Boris Barukčić kao Kupido i Plakir, baš kao i maksimalno scenična Iva Jerković kao Miona te iskusni Perica Martinović kao Vukosava i Branimir Vidić kao Staniša. U skladu sa svojim ulogama bili su i Leon Dubroja kao Dragić i Kristijan Petelin kao Radoje. I najnovija dubrovačka “Grižula” pokazala je kako predstave dobivaju na svježini i uvjerljivosti kada se na istoj pozornici spoje ugledni glumci i studenti, ovoga puta zagrebačke Akademije dramske umjetnosti.

Valja pohvaliti i rad savjetnika za jezik Mara Martinovića čiji posao nije bio nimalo lak. Odlično je i da redateljski duet u svojim koreografskim zamislima rezerviranim za ovozemaljski dio likova nije ismijavao folklornu tradiciju Dubrovnika i njegova prevažnog zaleđa, već joj je odao počast, diskretno i s puno mjere ispitujući što nam danas znači tradicija i to ne samo ona držićevska oko koje se i dalje lome politikantska koplja o njezinoj nacionalnoj pripadnosti. Autori ove koronske “Grižule” o tome nemaju dileme. Držić pripada Dubrovniku i svima koji Dubrovnik poštuju.

Komentara 4

AN
Antihlebinac
16:37 24.08.2020.

Za nas koji smo gledali vrhunske uratke redatelja i glumaca spomenute na pocetku ovog clanka, ova predstava je, nazalost, daleko od Držiceve"Grizule": redateljski mjestimicno razvuceno, bez ritma i tempa, s previse kreveljenja koje postane dosadno i jednolicno...glumci su(osim vec komentiranog dubrov.govora) napravili sto se od njih trazilo ali ovaj "Grižula" se najvjerojatnije nece spominjati u antologijama pokojnih Dubrovackih ljetnih igara...

Avatar rubinet
rubinet
19:46 23.08.2020.

Nazočih zahtjevnoj predstavi one iste večeri kad i kritičar D.D. i gle , ljudi smo i subjektivni,neki utisci nisu sukladni. Prvo + (palac gore): tehnički odlično odrađeno....svjetlo i zvuk,scenski efekti; scenografija , kostimografija i koreografija - iznadprosječno ; Glazba Nenadaa Sinkauza , diskretna,svježa i blagosuzvučna ; gluma Grabarićeva na visokoj razini ( premda mu još nedostaje dosta visinskih priprema do priključka vrhu dubrovačkog govora) ; mladi glumci kondicijski spremni...puni zanosa.. Drugo - (palac dolje) : dubrovački govor bje loš ,a u pojedinim trenutcima i kriminalan.....moglo se čuti raznoraznih naglasaka . Od primorskog, prekobrdskog , starodubrovačkog, novodubrovačkog /a to je na žalost opori hercegovački/, zaprešićkog pa sve do čepinskog (9 km od Osijeka)... Nezgrapno, na rubu karikature..tako da smo se mi nazočnici ,Dubrovčani, posprdno pogledavali...... Ostalo nespomenuto i ostali nespomenuti -osrednje i osrednji.. Zaključak: čestitam redateljskom dvojcu,trebalo je složiti nesloživo,umrežiti neumreživo,svladati (za ovaj skromni glumački ansambl) nepremostive prepreke . P.S. Jadni mladi glumci. Nisu smjeli odbiti ono prenemaganje i preforsirano cerekanje na samom svršetku predstave.

ČO
čombebe
23:01 23.08.2020.

Odlićna predstava pravo osvježenje sve 5, s tim da mislim da su nažalost najlošiji bili Flika i Perica,akademcima svaka čast na govoru i izgovoru kojeg tek uče. A okle Rubinet zna kakav je bio akcent ljudi iz Trebinjske šume i ko zna okle koji su došli služit u Grad. Najbolji su primjer mladići i djevojke koi dolaze iz Trebinja raditi u Konzuma-potupuno su prihvatili dubrovački .govor mnogo bolje nego hercegovci(zapadni)na istim radnim mjestima. Ono ruganje na kraju shvaćam kao obračanje Rubinetu i slićnim dubrovačkim injorantima!

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije