puno para malo muzike

Skupi box set “Let It Be” Beatlesa ozbiljna je pljačka publike

25.10.2021.
u 13:33

Glazba Naš glazbeni kritičar Hrvoje Horvatpiše o trendovima na domaćoj i stranoj glazbenoj sceni.

Krajem listopada 2021. pomalo je bizarno da bi glavno pitanje na tržištu moglo biti – tko je veći, Beatlesi ili Stonesi? Dapače, koliko malo muzike nude za puno novca i koliko je neiskorištenog prostora ostalo na CD-ima, pitanje bi se moglo preformulirati i kao; “Tko je veći ‘pljačkaš’ publike?”. Prošli tjedan objavljen veliki box set Beatlesa “Let It Be” u povodu 50-godišnjice originalnog albuma – jer su zbog pandemije propustili kraj prošle godine – a već u petak pojavio se box set “Tattoo You” Rolling Stonesa, posvećen istoimenom albumu iz 1981. No, priči o velikim nakladama i “borbi titana” tu nije kraj, jer su poklonici i jednih i drugih svjesni da 5. studenog tek dolazi prava prijetnja.

Taj dan još jedna postava iz sedamdesetih, Abba, objavljuje novi album “Voyage”, pa su u oba tabora svjesni da će im prepirka trajati samo do tada, kad Abba očekivano dolazi na vrhove svih top-ljestvica i ruši sve pred sobom.

No, “Let It Be” Beatlesa na pet vinila, ili na 5 CD-a s dodatnim Blu-ray diskom i 5.1 remiksom, ima dovoljno mjesta za cimanje nostalgije publike i promociju, ali je trenutačno tek apetajzer za veliki trodijelni, šestosatni dokumentarac “Get Back” redatelja Petera Jacksona, koji će se u tri epizode početi prikazivati na televizijskom kanalu Disney, tri dana od 25. do 27. studenog. Ali, pored očekivano puno mjesta po medijima, nažalost, na pet diskova novog “Let It Be” reizdanja ostalo je i previše praznog mjesta. Naime, pogubna je činjenica da bi sve što se ovdje nalazi, uz jednu izbačenu pjesmu, stalo na samo dva CD-a, znamo li da na CD stane više od 75 minuta glazbe. Što dovoljno govori o pravoj pljački publike kojoj se prodaje skupi box set s knjigom (u vinilnom izdanju košta 1300 kuna, na CD formatu 1200 kuna), a nudi samo malo više od dva i pol sata sadržaja. Taj sadržaj je, dakako, zanimljiv, ali nije baš bunar zatrpan novim otkrićima, jer osim poznatih pjesama s dvije verzije albuma “Let It Be”, samo dva diska sadrže probe Beatlesa i malo drukčije verzije nekih pjesama, opet u kratkoj ukupnoj minutaži.

I “Get Back” i “Let It Be”, dakako, bave se snimanjima Beatlesa s početka 1969. godine, koja su tek svibnja 1970., kad se grupa već razišla, objavljena kao njihov posljednji album “Let It Be”. No, sve je to bilo obavljeno ranije, siječnja 1969., a stotine sati materijala iz arhiva, od kojih je tek nešto sitno iskorišteno u tadašnjem filmu redatelja Michaela Lindsay-Hogga, glavni su mamac i sadašnjeg boxa i skorašnje televizijske serije. Kutija “Let It Be” donosi novi remiks originalnog albuma koji je, kao i one za “Sgt. Pepper”, “Bijeli album” i “Abbey Road” nedavno, napravio Giles Martin, sin stalnog suradnika Beatlesa Georgea Martina. Novi Gilesov pogled na davne snimke ne donosi pretjerane novosti i prilično vjerno slijedi zvučni koncept i miks izvornika. Pored još dva diska koja donose snimke proba Beatlesa i nekoliko drugačijih verzija poznatih pjesama, glavni mamac boxa svakako je prvi put objavljen “originalni” album s početka 1969., koji se tada trebao zvati “Get Back”, dovršio ga je sjajni snimatelj i koproducent Glyn Jones, ali je ostao neobjavljen.

Beatlesi su bili konfuzni i nezadovoljni i nakon što su se sredinom 1969. bacili na snimanje albuma “Abbey Road”, “Get Back”/”Let It Be” projekt ostao je na čekanju. Početkom 1970. dovršio ga je legendarni producent Phil Spector u obliku kakav je do danas najpoznatiji. Verzija Glyna Johnsa sasvim je drukčija, opuštenija, neformalnija i dokumentaristička, jer su Beatlesi i zamislili takav spontani način rada.

Johnsu se može prigovoriti da je ponekad odabrao manje savršene izvedbe nekih pjesama, ali je konceptom i načinom “vezanja” pjesama u niz kao da je na probi, puno bolje uhvatio ambijent i smisao projekta. Na ultrakratkom petom disku box seta nalaze se samo četiri pjesme, od kojih su dvije (Harrisonova “I Me Mine” i Lennonova “Across The Universe”) Johnsovi miksovi s početka 1970., dok je još pokušavao doraditi izvornu verziju albuma, ali je i to odbijeno.

Koliko su Beatlesi bili inventivni, osjeti se na dva diska sa snimkama s proba, gdje su “na meti” već i pjesme s “Abbey Roada” (zanimljive početne verzije “Oh! Darling”, “She Came In Through The Bathroom Window”, “Something” i još nekih), Lennonova “Gimme Some Truth” koju će objaviti tek 1972., kao i Harrisonova “All Things Must Pass” koju su Beatlesi tada odbili, a koja će postati naslovna skladba njegova trostrukog samostalnog albuma iz 1971. Razmjer kreativnosti još je jasniji znamo li da su u samo godinu i pol dana te 1968. i 1969. Beatlesi snimili tri izvanserijska albuma, od kojih jedan dvostruki (“Bijeli”), a sve to nakon prijelomne 1967. u kojoj su deklasirali konkurenciju sa “Sgt. Pepperom”, dvostrukim EP-jem “Magical Mystery Tour” i briljantnim singlovima “Penny Lane/Strawberry Fields Forever” i “I am The Walrus”, te televizijskim projektom “All You Need Is Love”. Ukupno 94 pjesme Beatlesi su napisali, snimili i objavili u te tri završne godine rada, koje je “Let It Be” zaokružio kao “posmrtno” izdanje nakon razlaza grupe. Iako je izvorno bilo planirano na boxu “Let It Be” uključiti i posljednji nastup uživo Beatlesa na krovu londonske zgrade s početka 1969., zbog kašnjenja dokumentarca Petera Jacksona (koji se trebao pojaviti prije ove audiokutije), snimka je na kraju izostavljena, što pokazuje da je upravo Jacksonov film glavna skorašnja meta, s više atraktivnog materijala od aktualnog audioreizdanja.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije