Trogir

Retro automobili pričaju kako se nekada putovalo na more, s pohancima na haubi

Turistička patrola Trogir
Foto: Srđan Hebar
1/14
26.07.2017.
u 12:35

Oni koji voze stare 'četvorke' lako se pronalaze po cijelom svijetu, pa tako Otto i Hrvoje imaju kolegu s istim automobilom i u Tanzaniji

Čeh sa žutim Renaultom 4 čekao me na mostu Čiovo. Uskačem u auto, iza nas i plava četvorka, šibenskih registracija, najljepša u zemlji. Krećemo. Na kupanje... Kao nekad. Stara škola.


– Putujem, svako ljeto, obalom po Hrvatskoj. Sjednem u ovaj stari Renault pa krenem iz Praga, preko Istre do Trogira... – govori Otto Schlieder (21).

Zapravo sam Otto V.

– Nije češko ime, zar ne? Ali, tako je, moj se otac zove Otto, tako su se zvali i djed i pradjed. Zapravo, ja sam Otto V.
Kraljevska obitelj? – zadirkujem ga.
– Jedino vlasništvo koje imam ovaj je žuti Renault. I ne bih ga dao ni za kakav novac. Stariji je od mene devet godina. Auto je 1987. godište, a ja 1996. – kaže 21–godišnjak.
Ima pravo, bilo bi šteta dati ga u druge ruke. Legendaran je mali div – klime, dakako, nema. Zrak ulazi kroz mali plastični poklopac. Podigneš ga, pa otvoriš rupu kroz koju ulazi zrak. Direktno, bez filtara. Mjenjač je slavni ‘kišobran’, a sve su u automobilu većinom poluge. Ima anegdota, kad je netko povezao baku s vrećicama, ona ušla u Renault 4, pa teške vrećice objesila na mjenjač. Mislila je da je to – neka kuka. Nije se savio mjenjač. Za grijanje je ventil, koji se otvara kao na pipi. Bio je to, nakon Fordova Modela T i VW Bube, najprodavaniji automobil svih vremena.
– 8,300.000 je prodano – veli mi Čeh. Precizan je.
Čehov je Renault poseban – ima platneni krov. Takvi su rijetki. Priča mi da ih u Češkoj ima za nabrojati na prste ruke, a da ovakvog, s pomičnim krovom – nema nitko osim njega.
– U top je kondiciji. Mogao bih dobiti za njega i šest tisuća eura, ali ne bih ga prodao. Ma nema šanse.
Parkiramo, sjedamo u kafić u marini Trogir. Pogled puca na stari grad, a pridružuje se i Hrvoje Marinčić, dečko iz Vodica, s najljepšom ‘četvorkom’ u zemlji.
Skupili se odmah kibiceri, zainteresirali ih ti uščuvani automobili, a jedan od radnika u marini veli:
– Ma to je najbolji auto ikad!
Smiju se ponosno vlasnici, praški student razumije hrvatski. Uostalom, Hrvoje i Otto znaju se godinama.
– Mnogi imaju lijepe i vesele uspomene vezane za četvorku. I gdje god da staneš, netko će ti priči i ispričati ti svoju anegdotu. Automobil je to, koji povezuje ljude, pa evo i nas dvojicu... – veli Hrvoje.
– Znamo za jednog koji ima ‘četvorku’ u Tanzaniji! – dodaje Čeh.

Obitelj i auto natrpan do krova

– Pa mnogi stariji pamte kako se nekad išlo na ljetovanja. Putovanja s Renaultom 4 bila su doživljaj. Obitelj, auto natrpan do krova, i na put. Bez straha hoćeš li stići do odredišta i kad će to biti. Stigao bi. Nije se išlo u restorane na putu, već si jeo pohano meso na vrućoj haubi. I zato mi je taj automobil drag. Svaki sam dan u njemu, napravim godišnje više od 15 tisuća kilometara... – kaže Marinčić. Prekida ga Čeh Otto V.:
– Eto, bio nedavno na Rabu. To je najdraži otok majke Lenke, a cijelo sam djetinjstvo proveo s obitelji na Jadranu. Od Korčule, Raba, Hvara... Nego, stojim u luci na trajektu, gužva ispred mene, stajat ću satima. I pozove me lučki radnik te kaže: ‘Ajde uguraj se!’ I ja uskočio u zadnje mjesto, na koje bi inače mogao stati možda motor, s ovim autom. Zamisli da sam bio s nekim golemim, šminkerskim, džipom... Stajao bih na suncu pola dana – veli Čeh.
Od Praga do Istre trebalo mu je 11 sati vožnje.
– Izbjegavam autoceste, a tu uživam na Jadranskoj magistrali. Putuješ normalno, popiješ kavu, ideš dalje. Razgledavao sam Poreč, Rovinj, Pulu, eto me sad u Trogiru. Pričaju mi kako se druže, kako se nalaze, vlasnici starih, uređenih četvorki. U Hrvatskoj ih, u top stanju, ima desetak.
– Često se zna dogoditi, da pronađeš cedulju ispod brisača. Piše: ‘Želim ga kupiti!’. Ili ‘Imao sam ovakvog kao klinac.’ Jednom mi je carinik u Neumu rekao: ‘Pokažite papire, moramo cariniti.’ Ja ga gledam u čudu, a on veli: ‘Novi auto.’ I onda shvatim – šali se.
– Čuj, ja sam se u svom žutom gotovo rodio. Otac me s njime vodio u vrtić. Pa kad sam navršio 18 godina, poklonio mi ga je. Ne planiram kupiti novi auto. Ma kakvi. Pa dio godišnjeg odmora provodim po autootpadima, smetištima ne bih li pronašao dijelove za svoju četvorku. Novi automobili me ne zanimaju. Vadim ja ključ od ganc novog Clija: kamera za vožnju unatrag, ugrađeni ekran veličine tableta, sjedala s kožom, klima, ključ kao kartica...
– Ma kakvi... Ajde ti po ručnik, pa idemo na kupanje. Ali, ovaj novi, ostavi tu. Na rivi. Ovo je veći gušt...
Hoćemo se utrkivati, zadirkujem ih.
– Mali ide 120 kilometara na sat, ali to nije automobil za ludovanje. Vozimo polako. Ma mi guštamo u životu...

Benediktinski samostan
U njemu žive koludrice i čuvaju reljef Kairosa, grčkog boga sreće, pravog trenutka, i zaštitnika grada Trogira. Reljef je otprije Krista...

Poslušati klape
Trogirski slavuj, kako je bio nadimak slavnom Vinku Coci (s kojim je autor teksta potezao svojedobno uže na Mljetu, a važno je još jednom zabilježiti da smo u tom okršaju i pobijedili) proslavio je glasom svoje mjesto. Među prvim i najpoznatijim klapama jest klapa Trogir.

Šetnja rivom
Prošećete li se trogirskom rivom, vrlo vjerojatno ćete sresti čovjeka koji se zove Kaja Ciciliani, a vozi starinsku ‘biciklu’. Brinuo s e godinama o razmještaju brodova, da ih što više stane. Njegov djed zvao se također Kaja, a po njemu je snimljen jedan od prvih hrvatskih filmova po istinitom događaju ??Kaja, ubit ću te”. Didu su mu ubili. Zanimljiv čovjek s rive je i – Ive Dražić, odnosno Lipi Ive. Trogiranin koji živi u Zagrebu poznat je po tome što ga turisti mijenjaju za Bernieja Ecclestonea. Njemu je to – zabavno. S mnogima se i fotografira...

Stablo ljubavi
Isprepletenog debla, blizu centra. Legenda kaže: tko se tamo poljubi, voljet će se vječno

Plus

DRAGULJ - Mali grad, s jednog kraja na drugi - tek mu je 365 koraka. U starom gradu, doslovce, nema nove kuće. Sve je staro, onako kako je izgledalo nekad. U Ulici u centru, rodio se autoru teksta i - djed. Labirinata je mnogo, ima ih 'more', rekli bi domaći. Trogir je pod Unescovom zaštitom. 

Minus

TRANZITNI GOSTI – Tko ide u Zadar, doći će u Trogir. Tko sleti u zračnu luku, doći će makar i na 15 minuta... Mogima je Trogir usput. I zato se stvaraju čepovi. Promet je slaba točka, dva su mosta, u koloni se čeka po sat vremena za nekoliko kilometara.

1. Zadar 91
2. RovinJ 87
3. Primošten 86
4. Rab 85
5. Šibenik 83
6. Trogir83
7. Pula 82
8. Biograd na moru 81
9. Poreč 81
10. Novalja 80
11. Punat 80
12. Rijeka 80
13. Vir 79
14. Bol
15. Cavtat
16. Dubrovnik
17. Hvar
18. Krk
19. Makarska
20. Orebić
21. Split
22. Vela luka
23. Vis

Urednost, izgled mjesta, čistoća, okoliš - 8 
Kvaliteta i raznolikost smještaja - 8 
Kvaliteta ugostiteljske ponude - 9 
Gostoljubivost i susretljivost domaćina -10 
Večernja zabava i provod - 6 
Kulturni sadržaji - 10 
Rekreativni sadržaji - 7 
Faktor opuštanja - 8 
Izgled plaža- 7
Opći dojam - 10 
Ukupna ocjena - 83

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije