Kako uspjeti u Americi, i to u New Yorku, zna 30-godišnja Zagrepčanka Mirna Raduka, grafička dizajnerica zaposlena kao starija dizajnerica u Chermayeff&Geismaru, jednoj od najstarijih i najpoznatijih agencija za brending na svijetu. Po završetku Arhitektonskog fakulteta 2006. godine, neko je vrijeme radila kao slobodnjak surađujući sa Zračnom lukom Zagreb, Dalekovodom, za ATP Umag, da bi 2009. s pohvalama završila prestižnu newyoršku akademiju Parsons School of Design.
Ta institucija ujedinjuje gotovo sve kreativne industrije, od dizajna, fotografije, mode i arhitekture do novijih načina korištenja dizajna kao program dizajna i tehnologije, transdisciplinarnog dizajna ili informacijskog mapiranja. Put do uspjeha bio je težak, ali isplativ.
Ujedinjene industrije
– Razina stresa ovdje je nemjerljivo veća, no svi nastoje stvoriti opuštenu radnu atmosferu i pomoći jedni drugima da se posao što bolje napravi, nema ljubomore, neprofesionalnosti i neljubaznosti – od fakulteta gdje profesori čine sve da pomognu studentima pa do šefova agencija. Unatoč svemu što se ovdje nudi, a ponuda je golema, ništa nije servirano – ako želiš uspjeti, moraš dati maksimum, i naravno, tu razinu i odražavati – objašnjava.
Razlika ima još, odnos prema poslu posve je drukčiji.
– Nekoliko puta na mjesec naš tim Chermayeff&Gesimar sastaje se s ekipom Miltona Glasera (jedno od najzvučnijih imena dizajna u svijetu) pa razgovaramo o projektima na kojima radimo, problemima s kojima se srećemo i općenito o stanju u dizajnu.
Radi s ikonama dizajna
Neobično je upoznati ikone dizajna koje izazivaju strahopoštovanje iskustvom, znanjem pa i pojavom, a priznaju kad pogriješe – to je jedna od glavnih razlika Hrvatske i Amerike – ovdje se ljudi ne srame svojih pogrešaka. Mislim da je to velik teret za Hrvatsku i njezine mlade ljude koji, kada uđu su svijet rada, griješe, jer im se rijetko pruža potpora u teškim trenucima. Ovdje se zna da se na pogreškama uči i da ego treba staviti na stranu jer se jedino tako može rasti, razvijati – kaže Mirna.
U Americi je radila razne poslove, a neplaćeni staž odradila je u kreativnom odsjeku dizajnerskog dućana MoMa-e koji, među ostalim, radi i na povezivanju dizajnera i kupaca iz cijelog svijeta kako bi popularizirali dizajn. Ondje je surađivala s Brianom Bergeronom na konceptualizaciji i dizajnu vezanima uz muzej i evente.
A po dolasku u MoMA-u, najviše se razveselila vidjevši Oblo domaćeg dizajnera Marka Pavlovića.
Mladih hrvatskih dizajnera koji su završili Arhitektonski fakultet u Zagrebu ima puno po svijetu dvoje ih radi samo na fakultetu u Barceloni