Često za najrazličitije projekte, opravdano i neopravdano, čujemo da su promocija naše zemlje. Tako je i sa snimanjem stranih filmova i serija u našoj zemlji. A koliki su ti doista promotivni, odnosno financijski učinci i potencijali raznih produkcija u našoj zemlji, kao što je snimanje serije „Igra prijestolja“ u Dubrovniku ili filma „Diana“? Hrvatski audivizualni centar zatražio je odgovore od Instituta za javne financije (dr. Sc. Anto Bajlo) koji je izradio znanstvenu analizu gospodarskih učinaka hrvatske audiovizualne djelatnosti. Rezultati te analize predstavljeni su jučer, zajedno sa studijom osnivača Pan-European Investment Networka Thierryja Beaujarda o kino-turizmu, odnosno o postojećim i mogućim dobrobitima kojima audiovizualna industrija potiče hrvatski turizam.
Direktni učinci
Hrvatska audiovizualna industrija uključuje oko 500 poduzeća koja zapošljavaju nešto više od tisuću zaposlenika. U studiji Instituta za javne financije stoji:
“Usporedbom direktnih učinaka hrvatske audiovizualne industrije, koja prosječno iznosi 188,3 milijuna HRK godišnje, i godišnjeg iznosa potpora djelatnosti koje iznose 20 milijuna HRK, lako je zaključiti da su državne potpore relativno male u odnosu na koristi koje potencijalno generira postojanje te djelatnosti... Direktna prosječna godišnja dodana vrijednost (doprinos bruto domaćem proizvodu) djelatnosti proizvodnje i distribucije filmova, videofilmova i televizijskog programa je 188 milijuna kuna, a ukupna je dodana vrijednost između 377 i 565 milijuna kuna. Direktni fiskalni prosječni godišnji učinci su 103 milijuna, a ukupni između 205 i 308 milijuna kuna.“
Dulja sezona
Beaujardova studija o filmskom turizmu govori o impresivnim benefitima filmskog turizma. Primjeri toga su da je nakon Gibsonova „Hrabrog srca“ Škotska zabilježila 300-postotni porast broja turista, da je nakon „Nemoguće misije 2“ za 200 posto povećan broj posjetitelja u nacionalnim parkovima, da je nakon filma „Troja“ broj turista u turskom gradu Canakkale povećan za 73 posto itd.
Procjenjuje se da dobrom strategijom filmskog turizma Hrvatska može produljiti svoju turističku sezonu, privući nove posjetitelje, otkriti neke nove lokacije koje dosad nisu bile iskorištavane na filmu i TV-u i druge prednosti, ali se ističu i neke mane među kojima je prva nedostatak sluha Vlade za ovu vrstu gospodarskog razvoja, kao i dosadašanja nepovezanost HAVC-a i Ministsrstva turizma.