Zbog njih princ Harry pije Franckov čaj od kamilice, Cromarisove dobro odgojene ribe izložene su u New Yorku, Libanon je donio zakon protiv krivolova ptica selica, a na Bačvicama je osvanuo prvi svjetski spomenik neisklesanom tijelu. Zvuči vam poznato? To su reklamne kampanje koje mijenjaju svijet, a iza njih stoje dvije hrvatske agencije, Bruketa&Žinić&Grey i Imago Ogilvy. U iščekivanju velike zagrebačke konferencije b.creative posvećene kreativnim i kulturnim industrijama koja će se održati 24. i 25. listopada, o marketingu koji zlata vrijedi razgovarali smo s njihovim osnivačima Damirom Ciglarom i Davorom Bruketom.
Iz svakog se neuspjeha uči
Iako bi se na prvi pogled reklo da su jedan drugome sigurno ljuta konkurencija, u stvarnosti više surađuju nego što se nadmeću.
– Zdrava konkurencija je pokretač gospodarstva pa time i čitavih društava u svim uspješnim i razvijenim zemljama. Istina je da se puno družimo s kolegama radom u HURA-i gdje zajedničkim snagama pokušavamo gurati našu industriju naprijed – rekao nam je Bruketa, a i Ciglar se slaže: sa svim agencijama natječemo se u svojem poslu, ali istovremeno surađujemo na unapređenju hrvatske komunikacijske industrije, što nam je svima u interesu. Zajedno su i u organizacijskom timu Dana komunikacija, a i njihov je strelovit put do uspjeha započeo na vrlo sličan način. Oboje su u poduzetništvo ušli vrlo mladi, još kao studenti, 90-ih godina.
– Želio sam raditi animacije za hollywoodske filmove, a zapravo, nisam ništa znao. Pa sam mislio da mogu sve. Neznanje i naivnost dobar su razlog za takve odluke – ako znaš unaprijed da je teško uspjeti, zašto se truditi? Ako ne znaš, zašto ne probati? I tako nastao Imago kao produkcijski studio za dizajn i animacije. Pa su nas poslije klijenti gurnuli da postanemo prava agencija, o čemu također nismo ništa znali! – govori nam Ciglar, koji je posao započeo s Deanom Vranićem, baš kao i Bruketa s prijateljem i kolegom Nikolom Žinićem nekoliko godina kasnije.
I, je li se taj neizgledni trenutak ratnih godina ispostavio kao onaj pravi za skok na tržište?
– U jednom je segmentu bilo lakše nego danas, a u drugom teže, ali kao i u svakoj ljudskoj djelatnosti, potrebno je malo talenta, puno rada i malo sreće. Mi smo zahvalni da smo imali sva tri sastojka. Tada je bila puno manja konkurencija, a danas se na domaćem i globalnom tržištu borimo s brojnim izvrsnim kolegama. Vjerovali smo u sebe, nismo se bojali kucati na razna vrata i nuditi svoje usluge, nismo se bojali dokazivanja, ni odbacivanja i neuspjeha, a bilo ih je. Uspjehe smo slavili, a iz neuspjeha učili – kaže Bruketa i dodaje kako nema projekta koji nije bio vrijedan barem neke naučene lekcije.
– Kad smo počinjali, novac nam nije bio cilj (nije ni danas), već posljedica dobrog rada i kreacije. A svrha nam je bila (i ostala) kreirati nešto što će veseliti nas i one za koje to kreiramo. One kampanje koje bih volio zaboraviti sam već zaboravio, pa ih se ne mogu ni sjetiti – u šali će Ciglar, ali njihovih uspjeha ionako je mnogo više, a saznali smo i nevjerojatnu priču o tome kako je jedna reklamna kampanja za Janu pridonijela spomenutoj zabrani krivolova u Libanonu.
– To je jako dobra ilustracija ‘svrhe’ o kojoj govorim: brend iz jedne male, i veličinom i utjecajem, ne baš važne zemlje uspio je pokrenuti pozitivne promjene u jednoj udaljenoj zemlji, i to od samog vrha, od predsjednika Libanona! Kako smo htjeli da poznata ljubavna priča o rodama, Malenoj i Klepetanu, živi što dulje, pokrenuli smo aktivnost (koja je uključivala i pismo predsjedniku Libanona napisanog Klepetanovim perom) koja je za cilj imala zabranu krivolova na ptice selice, destruktivnog ‘hobija’ krivolovaca u Libanonu. Libanonski mediji popratili su našu akciju, pismo je došlo do njega te je pokrenuo akciju hapšenja krivolovaca, kao i zakon protiv krivolova – prepričava nam.
Među Bruketinim je pak najdražim kampanjama ona kada su uoči utakmice Hrvatska – Engleska na Svjetskom prvenstvu u nogometu Harryju poslali paket Franckova čaja za smirenje od kamilice, ali i “Untouched by light”, jedinstvena kampanja za jedinstveni projekt. Radi se o prvom pjenušavom vinu na svijetu koje se proizvodi, prodaje i kuša u potpunome mraku, a Bruketa&Žinić&Grey za njega su osmislili i originalnu crnu bocu i vrećicu kako ni jedna zraka svjetla ne bi pokvarila aromu vina za koje se čak i grožđe bere po mrkloj noći.
Dobre se stvari prepoznaju
Zanimalo nas je naposljetku kako njih dvojica, obojica s više od 20 godina iskustva na sceni, gledaju na stanje hrvatskog marketinga danas.
– Hrvatski komunikacijski stručnjaci postižu zapažene uspjehe na svjetskoj razini, a sve više rade i za globalne naručitelje. Hrvatska ne kaska ni u znanju ni u idejama, jedina razlika su manji budžeti koje imamo na raspolaganju – kazao je Bruketa, no Ciglar je istaknuo još jedan problem.
– Posljednja nagrada koju smo osvojili – prvi zlatni Euro Effie za Hrvatsku – a i sve ostale, pokazatelj su da su dobre stvari prepoznate univerzalno. Naše su mlade digitalne agencije također prilično kompetitivne, no, nažalost, to nije i opći presjek oglašivačke scene u Hrvatskoj. Većina oglašivača ostala je na razini pričanja viceva u TV oglasima, pjesmicama, rimama i baznim igrama riječi – koliko god to bilo zabavno, nije prije svega u skladu s očekivanjima današnjeg potrošača, a kamoli vrhuncem kreativnosti u svjetskim mjerilima – zaključio je.