U zemlji u kojoj filmskih festivala ima gotovo koliko i gradova (samo Hrvatski audiovizualni centar financira ih pedesetak), pomalo je nevjerojatno da se prvi formalni skup njihovih organizatora održao tek ovoga tjedna, u sklopu 61. Pulskog filmskog festivala. Na okruglom stolu kojeg je moderirao Rajko Grlić, a okupio je predstavnike desetak najjačih festivala, kristaliziralo se nekoliko osnovnih problema s kojima se suočavaju, a uglavnom se tiču suradnje s lokalnim distributerima.
Dvostruke uloge
Mehanizam nabavke filma za festival, naime, takav je da neki distributer kupi prava za film, pa ga potom preproda jednom od domaćih festivala. Problem se pojavljuje u trenutku kada je distributer ujedno i vlasnik filmskog festivala, kao što se dogodilo u slučaju Discovery filma i Vukovar film festivala, koje su brojni okupljeni prozvali da svojom dvostrukom ulogom stvaraju monopol, onemogućavajući drugim festivalima prikazivanje sve većeg broja važnih europskih filmova koje kupuju za distribuciju, ali ih zapravo ne distribuiraju van vlastitog programa, a novac za promociju europskog filma od raznih fondova dobivaju po obje linije.
– Po tome što smo danas čuli, ispada da u Hrvatskoj netko s dovoljno novca može kupiti vlastitu kulturnu manifestaciju koja ne služi interesu publike, i još dobiti podršku iz javne blagajne – oštro je ocijenio britanski producent s hrvatskom adresom Mike Downey. Predstavnici Vukovar film festivala nažalost nisu prihvatili poziv u Pulu, pa se na licu mjesta nisu mogli ni braniti od kritika, no u jednom trenutku u neugodnu situaciju došao je i Festival tolerancije, čiji su organizatori sudjelovali u okruglom stolu. Osnivač ZFF-a i kina Europa Boris T. Matić objasnio je da zbog visokih troškova održavanja drugim festivalima mora naplaćivati korištenje tog popularnog zagrebačkog kina, iako u njemu postoji određen broj besplatnih termina koje Grad Zagreb, kao pravi vlasnik prostora, ustupa isključivo - Festivalu tolerancije.
Zajednička strategija
Govorilo se i o problemu opremljenosti kina, jer u Zagrebu trenutno niti jedna dvorana ne može prikazivati sve standardne kinoformate. To znači da je dio filmova publici nedostupan u svojem originalnom obliku, a tim problemom posebno su pogođeni festivali usmjereni na eksperimentalni film i animaciju. Usprkos povremenim razilaženjima, svoje prvo okupljanje svi su ocijenili korisnim, odmah dogovorivši novi susret u sklopu idućeg Zagreb film festivala. Prva točka bit će dogovaranje zajedničke strategije za daljnju suradnju s lokalnim distributerima, koja bi trebala smanjiti mogućnosti manipulacije i omogućiti da najkvalitetniji svjetski filmovi publici postanu još dostupniji.
Ako imate novca u Hrvatskoj možete kupiti što i koga god hoćete.