Novi program Drame HNK Zagreb

Dramsko je pismo usamljenički posao, zato su kompetentni suradnici nezamjenjivi

Ravnateljica Drame Tena Štivičić
Robert Anić/PIXSELL
03.12.2024.
u 10:24

Stota izvedba “Tko pjeva zlo ne misli” poklon je djeci u domovima koja su možda najzakinutija u vidu kazališne umjetnosti, a na samom ćemo kraju sezone gledati adaptaciju romana "Godine" Nobelovke Annie Ernaux

U Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu u petak, 29. studenog, predstavljen je daljnji razvoj Drame koja donosi nove naslove, jubilarne izvedbe te dva nova programa u kojemu će zagrebačko kazalište sudjelovati. Ravnateljica Drame, Tena Štivičić, koja je u lipnju imenovana na tu funkciju, pojasnila je o kakvim se novitetima radi, a u razgovoru su sudjelovali i članovi njezina dramaturškog tima, Dino Pešut i Mirna Rustemović koji su najavili projekt DoSel – drama manjih europskih jezika te program Dramskih rezidencija.

Dramska sezona zagrebačkog HNK u listopadu je započela fantastičnom izvedbom “Kralja Gordogana”, teksta Tomislava Ivšića koji je na scenu postavio Rene Medvešek, dok su trenutačno u pripremi dva jednako velika i važna naslova – “Zastave” Miroslava Krleže u režiji Ivana Planinića te “Zločin i kazna” Fjodora Mihailoviča Dostojevskog koju će režirati Jernej Lorenci.

– Ova je sezona prepuna velikana te kapitalnih djela hrvatske i svjetske književnosti jer se djela na makronačin bave čovjekovom sudbinom u društvu te stalno pozivaju na nova čitanja i interpretaciju. Također, činilo mi se bitnim naći komplementarni ženski odgovor s kojim bi završili sezonu, pa će posljednji naslov biti adaptacija autobiografskog romana francuske književnice i nobelovke Annie Ernaux. Radi se o veličanstvenom romanu “Godine” koji se smatra remek-djelom autobiografske proze, štoviše, unutar ovog žanra smatraju ga i svojevrsnim podžanrom – kolektivnom autobiografijom. Kroz kompleksan život žene te njegove najintimnije aspekte poput djetinjstva, sazrijevanja, seksualnosti, bračnih odnosa i majčinstva isprepliću se političke i kulturološke transformacije društva dvadesetog stoljeća, pa naposljetku imamo dojam kako pratimo kompletan život jedne generacije. Redateljica “Godina” bit će Jovana Tomić kojoj su u fokusu upravo ženske priče u širem društvenom kontekstu – rekla je ravnateljica Drame Tena Štivičić.

Teme koje otvaraju predstave bit će obrađene u već poznatom programu Kazališnog doručka, čije novo izdanje možemo očekivati krajem siječnja, netom prije predstave “Zastave”, a moderatorica i urednica programa bit će književnica Ivana Bodrožić.
– Kazalište, osim umjetničke relevantnosti koju nam daje kao gledateljima, ima veliku snagu u transformaciji društva. Jednako kao što društvo utječe na kazalište te na to kako će izgledati umjetnička praksa, tako i kazalište – preko glumaca, redatelja dramaturga, a naposljetku i preko gledatelja – povratno utječe na društvo. Ideja je, uz predstave, otvoriti teme koje su društveno relevantne, a kojima se određene predstave bave. Ne moramo nužno razgovarati o predstavi kao takvoj, već o svemu onome što nam predstava donosi te o svemu onome zbog čega kazalište živi. Kada razmišljamo o tome što je živo kazalište, to je nešto s čime gledatelji izlaze, pa se nadam da ćemo u formi Kazališnog doručka potaknuti ljude na razmišljanje o važnim i potresnim temama o kojima treba govoriti – kazala je Ivana Bodrožić.

U siječnju također očekujemo stotu izvedbu poznatog naslova “Tko pjeva zlo ne misli”, koja će – upravo zbog zakinutosti u vidu kazališta i kazališne umjetnosti – biti poklonjena djeci iz domova, rekao je Dušan Bućan, član ansambla predstave. Također, očekuje nas i koprodukcija s HNK Varaždin, točnije praizvedba teksta Lidije Deduš, “Drvene ptice”, koji je 2019. godine pobijedio na Natječaju za suvremeni dramski tekst te koji će režirati Ivan Plazibat.

Razvijanje, istraživanje i njegovanje suvremenih dramskih tekstova od ogromne je važnosti, a posebice u velikoj i važnoj kući kao što je Hrvatsko narodno kazalište koje za to ima prostora. Upravo iz tog razloga, HNK pokreće program Dramskih rezidencija u kojemu će ove godine sudjelovati glumica, scenaristica i redateljica Sanja Milardović te glumac i dramaturg Ivan Vlatković, kojima će kazalište pružiti dramaturšku, logističku i financijsku potporu.

– Rezidenti će u našem programu razvijati svoje dramske tekstove, točnije HNK u Zagrebu dat će im potporu koja pomaže u razvijanju cjelokupnog dramskog teksta. Kao dramaturški tim, svjesni smo činjenice koliko je dramsko pismo usamljenički posao pa je od neprocjenjive važnosti omogućiti rezidentima razgovor s kompetentnim sugovornikom, a znamo i kako različiti autori imaju različite potrebe i drukčije faze razvoja, pa je naš zadatak rezidentima pružiti podršku koja može dovesti do najboljeg rezultata. Program ima nekoliko etapa i segmenata – od čitanja teksta s glumcima do konzultacija s mentorima – kako bi tijekom godine dana razvili svoj kvalitetni dramski tekst za koji je potrebno vremena, ali i financijskih sredstava – rekla je Mirna Rustemović.

Dramaturg Dino Pešut najavio je dvogodišnji projekt DoSel – drame manjih europskih jezika koji je pokrenut prošloga mjeseca te čiji je koordinator. Iako je projekt još u povojima, saznajemo kako je njegov cilj promoviranje suvremenih dramskih tekstova u širem europskom kontekstu, a rezultati će publici biti prikazani u vidu dva showcasea te 16 drama prevedenih na veće ili manje zastupljene europske jezike zemalja partnera.

– U projektu, uz HNK Zagreb, sudjeluju kazalište Arriaga Antzokia i kazalište Sala Beckett iz Španjolske, Nacionalno kazalište Kosovo, Estonska kazališna agencija, Nacionalna agencija izvedbenih umjetnosti iz Malte te Narodno kazalište Ivan Vazov iz Sofije, a projekt predvodi Prešernovo gledališče u Kranju. U vidu promocije i plasmana, HNK Zagreb će u proljeće 2026. gostovati na Međunarodnom showcaseu na Malti, dok ćemo u Zagrebu na proljeće sljedeće godine ugostiti satelitski showcase Prešernova gledališča u Kranju gdje će predstava biti održana, a planirano je i da jedna od predstava partnera bude izvedena u HNK u Zagrebu kako bi se povezali i ostvarili kontakt s Tjednom slovenske drame u Kranju. Kao koordinator projekta, smatram da ćemo, kada svi partneri budu imali jasnije naznake o tome koji će se tekstovi izvoditi, imati prilike vidjeti zanimljive načine na koje će geografski, politički i kulturološki udaljene zemlje komunicirati te na koji će se način događati razmjena suvremenih dramskih tekstova – kazao je Dino Pešut. 

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije