I prije no što 8. svibnja svoja vrata posjetiteljima otvori 58. Venecijanski bijenale, ove godine posvećen vizualnim umjetnostima, iz Italije stiže odlična vijest. Naime, čuveni Frieze art magazin je prije dva dana od 90 zemalja koje na izložbi sudjeluju, upravo hrvatski paviljon izdvojio u top 16 stvari koje se u Veneciji do studenog, do kada izložba traje, nikako ne smiju propustiti.
Dobro se naslanja na temu
Ne čudi. Sudeći po prezentaciji predstavljenoj nam jučer u Ministarstvu kulture, projekt multimedijskog umjetnika Igora Grubića "Tragovi nestajanja (u tri čina)" s kojim predstavlja Hrvatsku, izgleda senzacionalno i nosi snažnu poruku koja odlično korespondira s ovogodišnjom temom kustosa i umjetničkog direktora izložbe Ralpha Rugoffa - "May You Live In Interesting Times" - što je česta britanska poslovica koja se reflektira na sadašnje doba kako društveno i politički tako i kulturno.
Grubićev projekt nastajao je 13 godina, a čine ga tri fotoeseja na temu promjena koje nam je donijela tranzicija, kako u industriji, načinu stanovanja i vizurama gradova tako i u ideologijama i promjenama uvjerenja. U sklopu projekta bit će prikazan i Grubićev eksperimentalni 13-minutni animirani film "Kako se kalio čelik" prikazan i na zagrebačkom Animafestu.
Šire slike radi, prvi dio Grubićeva fotoeseja naslovljen je "Divlja kuća". U njemu fotografski godinama prati način stanovanja u komuni zagrebačkih beskućnika na području izgradnje današnjeg rotora. Slika mjesta na kojem njihove kamperice, kolibe i vrtove istiskuje konzumeristički svijet. Drugi dio je "Filigranski pločnik" u kojem prati nestajanje malih obrtnika iz centra Zagreba, Beograda, Istanbula, Skopja... u kojima njihove radnje postaju kafići i hosteli. Dok je treći dio, "Dekonstrukcija tvornice", posveta propasti zagrebačkih, istarskih i sisačkih tvornica.
Ulog od 830.000 kuna
Naš paviljon u Veneciji prostire se na 300 četvornih metara, a u projekt je uloženo 750.000 kn i još 80.000 kn u adaptaciju prostora bivše palače iz 16. st. u kojem je postavljen. Ove se godine, naime, taj prostor prvi put koristi kao nacionalni paviljon na Bijenalu.
Kustosica naše izložbe je Grkinja Katerina Gregos, Grubićeva suradnica s kojom se povezao 2011. i od tada ih, kažu, povezuje tema kako pomoću umjetnosti popraviti društvo. Ta ideja vodila ih je i u projektu za Veneciju.