Sljedećeg mjeseca će putem HBO-a početi emitiranje nove njemačke serije Babilon Berlin. Riječ je o priči u šesnaest epizoda snimljenoj prema istoimenom bestseleru njemačkog govornog područja pisca Volkera Kutschera.
Jedna je to iz serije priča o Gereonu Rathu, policijskom detektivu iz Kölna, koji u Berlinu 1929. godine mora razriješiti političku intrigu izmiješanu s kriminalom, pornografijom, pri čemu mu nimalo ne pomažu sukobi komunista i nacista sa snagama reda. Ipak, prije negoli uđemo u detalje prve četiri epizode serije koje nam je ekskluzivno ustupio HBO, istaknimo kako je vrlo vjerojatno kako je riječ o najskupljoj ne-engleskoj dramskoj seriji ikada snimljenoj. Budžet je 40 milijuna eura, što je dosta novca za bilo čiji standard.
Iza produkcije stoje komercijalni broadcaster Sky TV, njemačka javna televizija ARD te privatna njemačka produkcijska kuća Beta Film, što je rijetkost u europskoj televizijskoj produkciji. Babilon Berlin rijetko je dobro napravljena serija praktično bez kompromisa i to sa svake strane, vizuala, priče, odlične glume, pa onda i priče koja je nalik kakvom romanu Raymonda Chandlera, a koja obiluje često šokantnim detaljima. O svemu se vodilo računa, pa je tako glazbu za seriju skladao nitko drugi doli veliki Bryan Ferry. Babylon Berlin smješten je u 1929., dakle napravljen je odmak od rata, no opet se ostalo u njegovoj široj domeni. Negativne silnice tek prijete da će perspektivno i tolerantno, najmodernije i najprogresivnije svjetsko društvo nadvladati krajnja desnica. Nitko u tom trenutku ne zna što će se dogoditi s Njemačkom već za relativno kratko vrijeme.
Dodatna je vrijednost i očito dobra pretpostavka autora romana kako je period vladavine nacista i Holokaust nebrojeno puta prikazan, no vrijeme koji je prethodilo dolasku nacista na vlast vrlo, vrlo rijetko. Vizualno serija izgleda sjajno, gotovo do posljednjeg detalja, sukobi policije i demonstranata doista izgledaju onako kako bi se i dalo zaključiti iz povijesnih fotografija. A onda su tu scene noćnih klubova, sumoran ambijent policijskih stanica i pritvora, rupa u kojima živi berlinska sirotinja koja će svakog dana izaći u pokušaju nekakve zarade kojom će si priuštiti nešto zabave.
Scenaristi i redatelji nisu se dali zastrašiti tematikom, priča govori o istraživanju ilegalnog pornografskog lanca iza kojeg možda stoji Sovjetski Savez, jasno je da mora biti i pikantnijih scena. Isto tako, milje kroz koji se kreće Gereon Rath istražujući ucjenu škakljivim fotografijama kojoj je izložen kölnski gradonačelnik Konrad Adenauer otkriva sve blještavilo bujajuće kulture u Berlinu tih godina.
Vrlo inteligentno, doista sjajno, začas scenaristi okreću priču iz blještavila i dekadencije u običnu bijedu koja podjednako buja ispod sjajne površine gdje se u istoj zgradi da ponešto zaraditi i “sa strane”. Gotovo kao iz današnjih vijesti, i ovdje su Rusi prikazani kao tajna, ali moćna sila koja će se lako obračunati i s vlastitim neposlušnicima. Ne čini nam se da će svijet ponovo ugledati sredinu poput Berlina 20-ih godina kada se na istim ulicama isprepliću nacisti, komunisti, feministice, homoseksualci, dok iza zidova zgrada koje te ulice čine cvjeta trgovina ljudskim tijelom, bilo u krevetu ili ispred kulisa.
I scene su ubojstava, obračuna, sukoba na ulicama brutalne i prikazane bez suvišnog ustručavanja. Babilon Berlin izuzetna je serija koja njemačku prijestolnicu prikazuje točno onakvom kakva ona i jest bila, nesputana u svakom smislu, izvan neke čvrste kontrole, grad u kojem se svatko mogao pronaći.
Kao i slične sebi, uostalom. Gotovo je sigurno kako će Babilon Berlin biti hit, s time smo jako zadovoljni uželjevši se autentične europske drame kao predaha od navale američkih serija od kojih ipak tek rijetke dostižu ovakvu kvalitetu.
Hrvatski nacisti tj. Ustase