Nakon Houellobecqua i Plavih nosova

Strah može postati opravdanje uvođenju totalne kontrole

plavi nosovi
Foto: Arhiva VL
07.06.2015.
u 08:46

Sloboda je u redu, ali uz uvjet da nekoga ne iznervira. I što je onda to nego čista cenzura

"Sistemu reklamnih i propagandističkih slika treba suprotstaviti mehanizam njihove humorističke prerade", zapisali su članovi ruske avangardne umjetničke grupe Plavi nosovi u jednoj od osam manifestnih točaka svoga umjetničkog djelovanja. No njihov tvrdi antipropagandistički humor upravo je doživio grubu cenzuru. S aktualne izložbe radova grupe u zadarskom Narodnom muzeju izbačeni su radovi koji bi zbog povrede islamskih vjerskih osjećaja mogli izazvati odmazdu uvrijeđenih, kao što je zbog satire te vrste nedavno stradala redakcija pariškoga magazina "Charlie Hebdo".

Šalica s kukastim križem

Isti ti radovi Plavih nosova izlagani su dosad svuda po svijetu, pa i u nas. No sve je to bilo prije slučaja Hebdo. Teroristička (re)akcija na njihovu satiru rodila je strah svjetskih razmjera i učinila glavnim svjetskim cenzorom. Isti je taj strah pokušao cenzurirati uprizorenje Houellebecqovih "Elementarnih čestica" na Dubrovačkim ljetnim igrama. Reagirali su intelektualci i Ministarstvo kulture RH, no tragovi cenzorske oštrice ostali su zauvijek na ovoj predstavi. Intelektualcima taj rastući globalni strah sugerira zaključak da tako ulazimo u svijet potpune kontrole... Da, sloboda je OK, ali uz uvjet da nekoga ne iznervira. I što je sada to nego čista cenzura?!

Podsjeća nas to na slučaj ranog Laibacha, glazbene skupine koja je 80-ih zajedno s grupom Irwin i Gledališčem Sester Scipiona Nasice u Ljubljani osnovala Neue Slowenische Kunst. U Zagrebu su 1983. u Galeriji proširenih medija izlagali svoje slikarske radove. Četvrti dan izložbu je zatvorila milicija i sprovela Laibach u Ljubljanu. Sporna je tu bila slika šalice za kavu čiji je ukras bio kukasti križ. Laibachovci su vjerovali da su politički i ideološki simboli do tada već bili ispražnjeni od nekadašnjih značenja, da smo postali ravnodušni spram njih pa ih slobodno možemo rabiti kao bilo koji drugi geometrijski uzorak. Naravno da nije bilo tako.

Križ od salame i kruha

Još su veći užas leibachovci izazvali iste godine svojim nastupom na Zagrebačkom muzičkom bijenalu. Koncert naziva "Revolucija još traje" pratila je projekcija filma s Titovim likom u sklopu koje je išla projekcija hard pornića. Nastao je kaos. Milicija je intervenirala. Morala je iznijeti članove benda s pozornice... Za to vrijeme zaštitari su izbacivali s koncetra nas koji smo imali male bijele okrugle bedževe s ucrtanim zupčanikom i unutar njega crni križ. Križ je shvaćen kao fašistički znak premda je mogao biti suprematistički. Nije tu bilo humora kao u Plavih nosova koji su križ napravili od kriški salame i crnog kruha. Na prvi pogled čini se kao povreda kršćanskih osjećaja. Ali nije o tome riječ, nego o suprematizmu. Ali dokaži ti to cenzorima!

>> B. Vukšić: Fina uskrsla cenzura ubijanje je umjetničkih sloboda

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije