Pripreme na organizaciji državne mature, koja će se eksperimentalno na određenom uzorku maturanata u najboljem slučaju provesti tek na kraju sljedeće školske godine, već su počele. Ravnateljima srednjih škola ovih je dana upućen upitnik kojim se pokušava doznati mišljenje profesora o uvođenju državne mature te o svemu što bi trebalo učiniti za njezino kvalitetno provođenje.
- Državnu maturu trebamo uvesti, i to što prije jer je ona uvjet za razvoj kvalitetnog obrazovanja. Ona će biti prvi, možda i dramatični korak, izgradnje novog sustava obrazovanja koji će nam kazati koliko naši učenici znaju, jesu li pripremljeni za život i daljnje školovanje, te kakve su i kolike razlike među našim školama - objašnjava nam dr. sc. Petar Bezinović, voditelj projekta uvođenja državne mature. Drugo istraživanje provest će se među sveučilišnim profesorima i ono će pokazati jesu li oni zadovoljni sadašnjim stanjem, imaju li njihovi studenti kompetencije za studij, kojim znanjem i vještinama barataju, a dat će i odgovor na to koliko su sveučilišta zadovoljna našim srednjim školama.
Državnu maturu provest će Odbor koji će imenovati ministar prosvjete i športa, a bit će sastavljen od predstavnika različitih institucija. Dr. Bezinović nije želio definirati sadržaje iz kojih će se djeca ispitivati, napominjući tek da su moguće različite kombinacije, ali je istaknuo da će se standardi i iskustva drugih europskih država prilagoditi našim potrebama. Predmetna povjerenstva, odnosno ekspertni timovi pripremit će testove, a sve će se obaviti u vrlo uskom, zatvorenom krugu, kako bi se dobili objektivni i valjani pokazatelji školskih postignuća.
- Državna matura mora biti pouzdan i objektivan, pošten i pravedan pokazatelj sposobnosti i znanja na temelju kojeg će se radikalno promijeniti neki odnosi. Učenici i učitelji postat će partneri kojima je cilj postići što bolji rezultat - ističe Bezinović. To znači da će državna matura biti ocjena ne samo za učenika nego i za njegove profesore i školu. Budući da se neće ispitivati faktografija, nego sposobnost razumijevanja, primjene stečenog znanja i rješavanja problema, nastavnici će morati promijeniti način rada. Zbog toga će se predložiti takozvani nacionalni pristup, morat će se mijenjati gimnazijski curriculum, ali i dosadašnji način ocjenjivanja.
Iako se u projekt uvođenja državne mature ozbiljno krenulo, još nema odgovora na pitanje kad će se početi primjenjivati. Bezinović tvrdi da bi bilo idealno kad bi učenici prvog razreda znali da ih na kraju čeka državna matura.
Irena Kustura