U vladi Zorana Milanovića striktno će se odrediti odgovornost po vertikalnoj liniji zapovijedanja, doznajemo od osoba bliskih pobjedničkoj Kukuriku koaliciji na nedavno održanim izborima.
Vertikalna odgovornost znači da će svaki ministar osobno isključivo biti odgovoran za svoj resor pa će imati pravo imenovati na ključna mjesta osobe od povjerenja a da mu se drugi, bilo pripadnici iste ili druge stranke, ne miješaju u posao i kadroviranje.
Učinkovitost ili besmisao
Osim na ključnim mjestima u ministarstvima, ministar će birati ljude i na čelnim pozicijama u javnim tvrtkama, agencijama, fondovima iz svog resora. Time se želi, objašnjavaju upućeni, pojednostavniti lanac zapovijedanja u resorima kako bi se efikasno upravljalo.
Naime, Milanovićeva vlada želi izbjeći pogreške Račanova vlade kad su koalicijski partneri bili izmiješani po svim resorima. Tako je ministar bio iz jedne stranke, a zamjenik iz druge stranke pa su kontrolirali jedan drugoga, ali i onemogućavali donošenje odluka jer je zamjenik imao jednog šefa stranke, a ministar drugoga. Tako je bilo na svim razinama u svakom resoru pa je proces donošenja odluka bio paraliziran.
Kako nam objašnjavaju osobe bliske vrhu buduće vlade, zbog krize i recesije koja je dovela hrvatsko gospodarstvo u vrlo teško stanje, nova vlast mora jako brzo donositi odluke kako bi se zemlju izvuklo iz krize.
A za to je potreban efikasan sustav upravljanja resorima. Pri tome će svaki ministar u istoj mjeri biti kao što će biti samostalan u donošenju odluka odgovoran i za rezultate u svom resoru. Radimir Čačić će tako biti odgovoran za sve tvrtke iz svog resora gospodarstva, Slavko Linić iz resora financija, Zlatko Komadina iz prometa, Tihomir Jakovina iz poljoprivrede, a Veljko Ostojić za turističke tvrtke.
Takva podjela, pak, za neke esdepeovce, buduće ministre, potpuno je besmislena. Tvrde da ne znaju odakle takva ideja i da to nema nimalo smisla te da će se po stranačkom ključu birati isključivo ljudi u kabinetu ministra. Dakle, ako je ministar iz redova SDP-a, bit će i njegov zamjenik te ostali pomoćnici. Takav dogovor kada je riječ o javnim tvrtkama, nije, kažu, postignut.
– Po toj logici ministar prometa bi trebao pod sobom imati desetak tvrtki i znati sve što se u kojoj događa i za svaku odgovarati, a to je nemoguće – tvrdi naš izvor iz SDP-a.
Dodaje i da se o podjeli javnih poduzeća još nije raspravljalo, no da popis želja postoji.
Podjela plijena
U vrhu HNS-a kažu da je prešutni dogovor između Čačića i Milanovića da stranačka podjela bude u vertikali od ministarstva do tvrtki. No svjesni su, tvrde, ta je takav model nemoguće ostvariti jer je realno moguće da osoba iz redova, primjerice HNS-a, bude sposobnija za vođenje neke tvrtke koja je pod "patronatom" SDP-a. I obrnuto.
– Kada se počnu dijeliti javne tvrtke, očekujemo žestoke svađe jer je to prava podjela plijena, a i teško je naći dovoljno dobrog kadra u jednoj stranci koji će biti sposoban voditi tvrtke u određenom resoru – kaže naš izvor iz HNS-a.
pa to je normalno ali onda i ministar odgovara za rad tih ljudi u protivnom podnosi ostavku u slučaju afera