Ovogodišnji filmski festival u Veneciji koji počinje danas, donosi svjetsku senzaciju koja ima mnogo veze s našom zemljom: premijeru posljednjeg, desetljećima nedovršenog filma Orsona Wellesa “Druga strana vjetra” čija je koautorica njegova posljednja ljubav, hrvatska umjetnica Oja Kodar koja u filmu ima i jednu od glavnih uloga. Podsjetimo, riječ je o avangardnom lažnom dokumentarcu koji satirično prikazuje kraj zlatnog doba Hollywooda i dominaciju avangarde u filmskom svijetu sedamdesetih pričom o zadnjem danu u životu ostarjelog redatelja koji je pokušao oživjeti svoju karijeru filmom prepunim seksa i nasilja.
Zajedno su pisali priču
Film “Druga strana vjetra” nastao je na temelju dvije kratke priče koje su zajedno napisali Welles i Oja Kodar, rođena u Zagrebu kao Olga Palinkaš. Ova kiparica, redateljica i glumica bila je Wellesova kreativna i životna partnerica te je nakon njegove smrti naslijedila prava na film koji je gotovo pola stoljeća stajao u jednom pariškom arhivu. Da bi “Druga strana vjetra” napokon mogla biti dovršena i prikazana, objavio je britanski Guardian još 2011. godine, no Oja Kodar u ekskluzivnom je razgovoru za Večernji list tada opovrgnula napise da je američki TV kanal Showtime otkupio prava na film.
– Istina je da smo Jacqueline (udovica iranskog producenta filma, op. a.) i ja zainteresirane za to da se “Druga strana vjetra” napokon dovrši, ali iz Showtimea nam još nisu poslali planirani proračun. Bez toga nikomu ne dam prava! – rekla nam je tada, i toga se držala, ističući da su mnogi htjeli graditi vlastite karijere na račun tog materijala. Lani su nasljednice potpisale ugovor s Netflixom, koji će nakon premijere u Veneciji “Drugu stranu vjetra” učiniti dostupnom svojim pretplatnicima u 190 zemalja svijeta.
– Neko sam vrijeme mislila da bi bilo dobro da se zapravo napravi dugometražni dokumentarni film koji bi prikazao sve probleme koji su film “Druga strana vjetra” zadesili, no sada sam dvojakog mišljenja; možda je ipak bolje da se film zgotovio. Ja ga u svakom slučaju ne želim vidjeti prije nego što ga pogleda publika – rekla je Kodar u povodu premijere u Veneciji, a čini se da je film u međuvremenu pogledao ravnatelj HAVC-a Daniel Rafaelić, koji ga opisuje kao “montažno inovativan, glumački superioran, redateljski svjež film koji je godinama smatran neotkrivenim draguljem opusa velikog redatelja”.
Posebno je zanimljivo što su u filmu kao glumci angažirani brojni istaknuti redatelji tog vremena, kao što su Claude Chabrol, Peter Bogdanovich, Norman Foster, Gary Graver, Curtis Harrington, Dennis Hopper, Henry Jaglom i Paul Mazursky. Oni se uglavnom pojavljuju u ulogama novinara ili mladih redatelja okupljenih oko glavnog junaka kojeg također igra redatelj, ali i glumac John Huston. Fikcionalni lik ostarjelog redatelja Jakea Hannaforda modeliran je prema Ernestu Hemingwayu, iako su mnogi tadašnji suradnici u njemu prepoznavali i samog Orsona Wellesa.
– Mnogo smo na njemu radili. Često smo prije spavanja rezimirali dan i raspravljali o mogućim rješenjima za film. Prihvaćao je moje sugestije kao i ja njegove. U našem radu nikad nije bilo natjecanja ega. A kad je pukla produkcija, Orson je cijelu našu garažu u Hollywoodu pretvorio u montažu i ondje svaki dan, do smrti 1985., dovršavao film. Poučio je mojeg nećaka Sašu montaži, da mu pomogne – prisjetila se Oja Kodar u razgovoru za Večernji list hvaleći Johna Hustona koji je, prema njezinim navodima, u “Drugoj strani vjetra” odigrao ulogu za Oscara.
Vremenska kapsula
U međuvremenu su brojni akteri Wellesova posljednjeg projekta preminuli ili su se povukli iz svijeta filma, a “Druga strana vjetra” postala je prava vremenska kapsula koja svjedoči o trenucima njihovih kreativnih vrhunaca.
Ostaje vidjeti koliko je taj snimljeni materijal izdržao test vremena te jesu li ga Netflixovi producenti prilagodili današnjim standardima. Jedno je sigurno: premijera filma koji je bio posljednje zajedničko djelo ugledne hrvatske autorice Oje Kodar i velikana svjetskog filma Orsona Wellesa jedna je od najuzbudljivijih filmskih vijesti ove godine.