U sklopu izložbe "Žene minorne spekulacije, sekvenca 5 (Mutacije)" čija je autorica Nicole Hewitt i koja traje do 31. kolovoza, u MSU Black Boxu u petak 2. srpnja u 19 sati održat će se jedinstvena audiovizualna izvedba, performans kojim će se kroz silent disco format uživo mutirati već procesuirane materijale filmskog soundtracka.
Niki Speaks, Eklips, Nikša i Lala, sudionice/i projekta, u ovoj izvedbi kao gradivne elemente koriste ostatke zvučnog miksa obrađene efektima, izvorne tekstove iz filma, te četiri nove site-specific pjesme realizirane u periodu od otvorenja izložbe do izvedbe (2. 6. – 2. 7. 2021).
Inače, projekt "Žene minorne spekulacije" Nicole Hewitt i njezinog umjetničkog tima polazi od neolitske figurine kroz koju umjetnica različitim medijima (film, video, poezija, zvuk, glazba, fotografija svjedočanstva…) upisuje mogućnosti spekulacija o sagledavanju povijesti, odnosno o konstrukcijama povijesnih i rodnih pripovijesti u čijem se središtu nalazi opiranje konačnom tumačenju neolitičke figurine.
Namjera čitavog projekta koji se mijenjao i rastao od 2015., objasnila je umjetnica, jest u spekulativnoj formi povezati materijalne ostatke kao dokazni materijal, isprepletene biografije arheologa i arheologinja, njihovih objekata i subjekata istraživanja (ženske figurice, sazviježđa, astralne kalendare, posude, muzike) i umjetnice odnosno njezinog istraživačkog tima. Projekt predstavljen u MSU u obliku multimedijalne instalacije meandrira tako između historiografije, dokumentarizma, analize objekta, filmsko-fotografskog putopisa i spekulativne fikcije.
U razdoblju neolitika diljem Panonske nizine i jugoistočne Europe otkrivene su brojne ženske figurice koje ne postoje na lokalitetima i u muzejima zapadne Europe. One su predstavljene u muzejima Bugarske, Moldavije ili Rumunjske. Upravo ta rubna pretpovijest ženskih prikaza i interpretacija postaje otponac umjetnici da istražuje kontinuitet nevidljivosti ženskih povijesti.
Stoga, umjetnica je odlučila pokrenuti suradnju sa znanstvenicima koji istražuju antropomorfne figure neolitika. Sudjelovala je na brojnim konferencijama poput „Settlements, culture and population dynamics in Balkan prehistory” u Skopju (2015.) gdje upoznaje stručnjake iz regije i šire, razgovora i povezuje se sa stručnjacima iz područja neolitskih figurina, te dogovara suradnje, primjerice s arheologom Goce Naumovom iz Euro-Balkan Instituta. Također, upoznaje se s Darkom Arabadžićem, bivšim diplomatom pri hrvatskoj misiji za EU, sadašnjim direktorom konzultantske tvrtke u Haagu, koji trenutno razvija projekt „Neolit u Podunavlju” koji ima cilj očuvanje kulturne baštine i razvoja kulturnog turizma u Podunavlju povezujući lokalitete Vučedol, Vinča i Lepenski Vir. Istodobno, umjetnica piše tekstove, snima i surađuje s Ivanom Slipčevićem na zvuku i glazbi koji postaju sve izraženije sredstvo u projektu jer glazbena podloga koristi isključivo elemente terenskog snimanja na lokacijama na Dunavu (Srijem, Baranja, Vinča, Lepenski Vir, Delta Dunava) koji su, potom, samplirani i obrađeni u računalnom programu Abletone live-u.
Inače, kustosice ove izložbe i autorice programske koncepcije Kinematografija otpora su Dina Pokrajac i Leila Topić.